Mina pengar har inte spenderats förgäves

 
Hej till alla ni därute som brinner lika mycket liksom jag för inte djurtestade och veganska (produkter utan animaliska tillsatser)  skönhetsprodukter s.k "cruelty-free" en term ni kanske är bekant med. Jag skulle vilja ägna detta första inlägg med att berätta lite om mig och vad jag vill förmedla med denna blogg! 
 
Alla produkter ovan är mina egna. Kamera: Nikon D5300, SB-600 externblixt. 
 
Bakgrund
 
Jag heter Julia, är en arbetande 23 årig kvinna som kommer från Skåne med en passion för det kreativa. Har arbetat som evenemangsfotograf och tidigare studerat konst på universitetet. Mitt intresse för skönhet har alltid funnits där, men det är inte förrän nu på senare tid som jag har faktiskt börjat lägga ner mer tid på att investera och använda mig utav rent igenom bra produkter. Intresset för att använda enbart icke-djurtestade produkter har växt enormt över bara ett år. Eftersom jag har varit vegetarian ett bra tag nu, kändes det ganska uppenbart att byta ut allt och övergå mot ett helt veganskt (inte testat på djur, fritt från djurriket) och ekologiskt sortiment.
 
   Och vet ni vad, för er som vill byta ut ert smink och känner att det tar emot att hitta bra produkter - det är faktiskt inte alls så svårt som det kanske verkar, som många tror att det är :-) Man får leta lite ja, men letar vi inte alltid ändå när vi granskar t.ex. innehållslförteckningar, läser produktinformationen på hemsidor innan en väljer att göra ett inköp
 
Mina tankar 
 
Som ung konsument köpte jag samma produkter i flera år av företag som testade på djur, främst för att jag inte visste. Jag visste ingenting egentligen om hur djurhållningen verkligen ser ut, för att jag inte granskade i ämnet. När jag var yngre kom det aldrig på tal i mina kretsar sorgligt nog. Kött var/och är fortfarande en normalitet. Även om sminket var från olika företag som testade, så var produkterna i sig jättebra och gjorde sitt syfte. När jag väl bytte från testat till icke djurtestat och veganskt dök en fråga upp: Jag vill nu hitta lika bra produkter om inte bättre, om ännu bättre! Och inte testat. Vilket jag har gjort. Jag tog ställning och det är det bästa jag har gjort. 
   Jag började kolla på youtube, träffade vegetarianer som gav mig tips, jag läste olika bloggar, hemsidor och därigenom fått hjälp till att hitta så mycket bra. Tack internet, och tack ni människor.  
 
Produkter behöver inte vara testat för att de ska vara bra. Jag känner en lättnad och en frihet varje gång jag återfuktar mitt ansikte och applicerar mascaran.  Jag känner att jag inte behöver ha dåligt samvete, mina pengar har inte spenderats förgäves. 
 
Syfte
 
A Very V View står för en väldigt vegitarisk/veggi/eller vegansk syn. Så bloggen är ju från min synpunkt, jag som skriver. Den kan likväl rikta sig till veganer, eller de som helt enkelt vill använda veganska produkter.
Jag kanske kan göra lite skillnad i din vardag. Att starta en blogg har jag alltid velat göra, men tiden har inte räckt till och nu kändes det aktuellt. Det finns oerhört många märken som inte testar på djur. Mer än ni tror. 
Läste en skönhetstidning häromdagen och upptäckte efter en stund att inte en enda vegansk produkt hade nämnts. Alla produkter i innehållet av tidningen var djurtestat. Bara tanken och ilskan efter detta bidrog till ett så stort behov av att vilja informera om vad som faktiskt finns. Ärligt, så finns det redan en fruktansvärd stor publik för detta ämne, men vad skadar en till skönhetsblogg i bloggvärlden till liksom :-) 
 
Ni lär nu förmodligen få ett hum om vad jag vill göra här:
 
Jag kommer att skriva om icke-djurtestade skönhetsprodukter, recensera och rekommendera det jag använder och har använt samt finner värt att lägga pengar på, likväl skriva om ångrade köp. Absoluta favoriter kommer det också skrivas om, senast inköpt, vilka hemsidor och märken ni kan vända er till. Hur går man tillväga? Vad och på vilka ställen kan man köpa?
 
Och jag hoppas att ni lär finna något av informationen jag ger ut är hjälpande!
Nytt inlägg publiceras snart!
 
Okategoriserade | blogg, crueltyfree, djurhållning, ickedjurtestat, skönhet, skönhetsprodukter, smink, veganskt, vegetarian | |
#1 - - Angelica:

Du har en ny läsare! Jag är vegeterian på väg mot vegan, och det är en konst i sig att försöka leva så i denna döda-och-skada-djur-fixerade värld. Jag behöver alla tips jag kan få :)

Svar: Wow.. vad smickrad jag blir! :D Tack! Vad roligt! Jag fokuserar alltså på skönhet än kostfrågan, så du är helt medveten om det :) det kommer fler tips!
Jag heter Julia och..

#2 - - Angelica:

Jag förstod det, och att vara vegan innebär ju att helt avstå från animaliska produkter, produkter som är testade på djur osv, inte bara mat :)

#3 - - Sanna @ Beauty Boulevard:

Hej!

Hittade ingen mailadress till dig, men skulle vilja komma i kontakt med dig per mail. Du kan väl höra av dig till oss?

Svar: Hejhej!

Vad trevligt! :) Ni kan nå mig på [email protected]

//Julia
Julia

Upp