Julia Tipsar #1 Det behöver inte vara svårt

 
Scenario:
 
Du är ute på stan och har nyss gått in på Kicks och hittat en riktig värstingprodukt som du så gärna har velat prova. Men, så börjar du sakta känna osäkerheten krypa fram över huruvida produkten är testad eller inte. Du frågar expediten, men hon/han ger ett veligt svar. Du har hört någonstans att produkten inte ska vara testad, du chansar och köper den ändå. Men.. du upptäcker en tid efteråt att företaget du köpte mascaran ifrån som aldrig har haft intentioner att testa på djur visar sig vara uppköpt av ett företag som testar. 
 

Jag vill först klargöra att jag är ingen expert, de tips jag ger är utifrån mina egna erfarenheter och vad jag vet. 
 
Detta förslaget jag nämner nu har räddat mig många gånger. Har du mobilen i fickan så föreslår jag att du genast tar upp den och besöker PETA hemsida (People for the Ethical Treatment of Animals/Människor för etisk behandling av djur) PETA grundades 1980 och är den största djurrätts organisationen i världen, med mer än 31 miljoner medlemmar och supportar.
  Jag brukar gå in på kategorin - skönhet och kosmetika, alltså härDet här gillar jag starkt med PETA *klappar* Skriv in det företaget/märke du vill ha information om (med förutsättning att företaget finns i PETAS bas) och på ett kick har du fått svar om företaget stödjer djurtestat eller inte. När du har skrivit in ditt märke kommer en karta med olika symboler att dyka upp under namnet. Varje symbol visar hur företaget ställer sig i denna fråga. Hur smidigt som helst! PETA är ständigt uppdaterade kring nyheter om djurhållningen. Finns det något du har på hjärtat, så bör du besöka hemsidan. 
 

 
Att vara efterklok händer alla
 
Många av oss har nog köpt en produkt någon gång, varit efterklok och ångrat sig just p.g.a av att osäkerheten har krypt fram ännu en gång. Innan jag var insatt i att göra en bakgrundskoll, så förlitade jag mig mer på vad mina vänner, youtube och bloggar först hade att säga. De var säkra på sin sak och svaret blev vanligtvis att märket inte testade på djur utifrån vad dem hade hört från vad de trodde var "säkra källor" 
Men dem, precis som jag, blev alltid lika besvikna när det visade sig att märket faktiskt var djurtestat. Informationen var nästan för gömd för att hitta. Många ickedjur-testade märken idag visar sig samarbeta, alltså vara "uppköpta" av bolag som testar på stackars råttor, apor och kaniner.
 
Exempel:
 
Ni har alltid ett val att inte behöva läsa. Gå till en annan blogg i såfall, för det jag kommer att skriva om nu kanske inte alla (även ni som älskar veganskt smink osv) är så bekväma med att vilja veta. 
 
Jag har tidigare köpt från Nyx, Urban Decay, Smashbox i tron om att alla dessa företag var helt OK. Det visade det sig att de alla samarbetar med företag som testar. Fruktansvärt tråkigt, för dessa produkterna är såså bra. 
   The Body Shop är ett företag som motsäger sig vara ett märke som absolut inte testar på djur, vilket litigt uppges på både deras hemsida och ute i butik. Här är kruxet. Går du in på PETAS hemsida och letar upp om The Body Shop testar kommer det att stå såhär: The Body Shop (L´Oreal), CF (company that doesn´t test). 
The Body Shop är alltså uppköpt av L´Oreal, företaget som är kända för att ha testat på djur. Detta betyder att hela The Body Shop självbild inte riktigt väger upp. Hur går det ihop att ett ekologiskt icke djurtestande företag väljer att stödja ett som utför djurförsök? Ett företag som älskar att spruta parfym i kaniners ögon. Och vad ger The Body Shop för rätt att utge sig för att vara ett helt djurvänligt märke med detta i åtanke. Här känner jag att allt fallerar, det blir skevt. Det må ligga goda bakomliggande intentioner och så vidare, men som konsument är detta vad jag vet och jag stödjer det verkligen inte. The Body Shop har förlorat en konsument. 
  L´Oreal hävdar att de sen 2013 testar enbart sina produkter på syntetisk hud. Detta förändrar inte min uppfattning kring deras tidigare historik om djurförsök.
 
Turligt nog finns märken som LUSH och Rituals. Som inte bara luktar gudomligt, utan känns också även lite mer prisvärt. 
 

 
Det var allt för detta inlägget! Om ni vill känna er riktigt säkra på vilken märken som inte testar, kan det vara värt att göra en extra bakgrundskoll på PETA tills nästa gång ni är ute efter veganskt smink. 
 
I något av kommande inlägg kommer jag att ge er en lista på vilka märken som ni kan känna er helt bekväma med att köpa ifrån! 
Julia tipsar | blogg, djurhållning, ickedjurtestat, skönhetsprodukter, veganskt, vegetarian | |
Upp