Lista på Icke djurtestade och veganvänliga märken

Hejhej återigen! 
 
Här kommer inlägget som nog så väl har förväntats av en blogg som denna! Egentligen behöver jag inte göra några listor utan bara skicka er vidare till DjurensRättleaping bunny eller crueltyfreeinternational för mer information. Jag tänker med denna blogg, ju mer reklam för detta ämne desto bättre- Jag kommer också i senare inlägg att hänvisa er till andra bloggare och hemsidor som jag finner är värda att kolla in :)
  Leaping Bunny är motsvarigheten till vårt Djurens Rätt, de informerar om vilka märken som är icke djurtestade och helt veganvänliga att köpa, däremot uppträder de mer som en "shop" som kopplar en vidare mot det valda märkets egna hemsida. Djurens Rätt: "Alla märken som är certifierade har möjlighet att använda sig av logotypen Leaping Bunny" 
 
  • För er som inte vet skillnaden på termerna veganskt och icke djurtestat
Veganskt: Sminket är helt fritt från animaliska tillsatser
 
icke-djurtestat: Som det låter, inte testat på djur. Om man vill vara säker på att inga djurtester utförts, så är nog det bästa att välja helt veganvänliga produkter. 
 
  • Som jag har nämnt i ett tidigare inlägg - kan denna bransch vara missvisande på det vis att ena dagen är ett märke inte testat/veganskt, och den andra dagen erkänner dem att de djurtestar. Det, eller så är märket uppköpt av ett bolag som testar. Vilket är frustrerande för många köpare. Du betalar i stort sett alltså för att t.ex. L'oreal och andra liknande bolag ska fortsätta med sina djurtester. 
  •   Vissa av er kanske redan vet detta, men för er som inte vet: Ett sätt för att se om vissa företag gör djurförsök är att kolla upp om  de säljer i Kina t.ex. på Sephora som har ett brett sortiment.  Vid import av produkter till Kina är kravet att  produkten först måste testas på ett djur. SÅ om sminket säljs i Kina är det högst troligt att det är testat. Kina är ett av de sista få länder kvar som fortfarande utför djurförsök, tragiskt. Däremot 2014 blev det lite ändringar, vilket har räddat flera tusentals djurs liv. Fantastiskt. För mer information tryck här. Men om Kina någonsin kommer ändra sig återstår att se
 
Lista på icke djurtestade och veganvänliga märken 
 
(Jag nämner nu både svenska och internationella märken som jag vet inte ska vara testade på djur. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men då förutsatt att ni har bevis för det)
 

A
 
  • ACO
  • Apoliva
  • Amika
  • A.dorn
  • Axiologi
  • Anastasia Beverly Hills
  • Ardell
 
B
 
  • Barry M 
  • Beauty Blender - 100 % veganskt
  • Becca
  • Balm Balm
 
C
 
  • Claudia 
  • China Glaze
  • Colorkillmakeup
  • Ciáte
 
D
 
  • Dermalogica
  • DuWop
  • DermOrganic - 100 % veganskt!
  • Davines
  • Dermanord skincare
 
 
E
 
  • EcoTools - 100 % veganskt!
  • E.L.F (Eyes, lips, face) - allt smink är veganskt, men borstarna är inte det
  • Emite makeup
  • Elizabeth Mott
  • Eye of Horus Cosmetics
 
 
F
 
  • ForeoForeo
 
G
 
  • Gunry
  • Gina Tricot
  • Giovanni
  • Gerard Cosmetics
  • GOSH cosmetics
 
H
 
  • House of Lashes
  • H&M 
  • Hurraw - 100 % veganskt! 
  • Hourglass
I
 
  • Isadora
  • Illamasqua
 
J
 
  • Julep
 
 
K
 
 
L
 
  • Lush
  • Lily Lolo
  • Lumene
  • Ldb
  • Luxie beauty
  • Lime Crime - 100 % veganskt
 
M
 
  • Maria Nila
  • Murad
  • Montaigne jenesse ansiktsmasker
  • Manic Panic
  • MEMEME Cosmetics
  • Makeupstore
  • Macademia oil
  • Mavala
  • Milani
  • Misa
 
N
  • NO7
  • Nabla
  • Nicka K
  • Ncla
 
 
O
  • OFRA cosmetics
 
P
  • Palina
  • Pacifica Beauty
  • Paul Mitchell
 
Q
 
 
R
  • Real Tecniques
  • Rituals 
  • Royal Apothic
 
S
 
  • Sleek MakeUP
  • Sigma (håller på att byta ut alla sina sminkborstar mot ett veganskt alternativ)
  • Seche vie 
 
 
T
 
 
  • theBalm
  • Trustfundbeauty
  • TooFaced
  • Tikei 
 
  • Urtekra
  • UNE
 
 
  • Viva la diva
 
W
 
  • Wet n´ Wild
  • Wen by Chaz Dean 
 
 
 
  • Youngblood Mineral Cosmetics
 
Z
 
  • Zao - essence of nature
  • Zoya
  • 100 % Pure 
  
Nedan är icke djurtestade märken, men som samarbetar med ett moderbolag som inte är det
  • Bare Minerals 
  • Nars
  • Nyx
  • The Body Shop
  • Tarte
  • Urban Decay
  • Smashbox
  • BH Cosmetics
  • Burts and bees
och många fler..
 
När det kommer till att höra av sig till företag tycker jag inte att ni ska tveka. Skriv till deras email addresser (förutsatt hemsida) om ni vill veta företagets ställning. Jag litar inte riktigt på den agenda som ges ut på hemsidor längre, och vänder mig därför till experterna, alltså Djurens rätt, PETA, leaping bunny, crueltyfreeinternational och välkända djurrättsbloggar.
 
Jag hoppas att detta hjälpte! Tanken med denna lista är att jag vill hålla den uppdaterad genom det jag upptäcker med tiden. Det finns ännu fler märken än nämnt ovanstående som jag aldrig har hört talats om som inte testar på djur, det här var bara en liten samling :)
  Se till att kolla in Leaping Bunnys sökfunktion för fler listor på märken som har blivit godkända. Det finns självklart andra djurrättsorganisationer värt att nämna också, men jag skulle nog säga att leaping bunny är en god start att börja med.
 
Lycka till nu hörni! 
 
 En lista med bara märken som testar på djur kommer i ett annat inlägg. 
 
 
Listor | crueltyfree, djurhållning, ickedjurtestat, skönhetsprodukter, smink, veganskt, vegetarian | |
#1 - - Elin Berg:

Jätte bra inlägg!!

Svar: Tack så mycket! Värmer! :D
Jag heter Julia och..

#2 - - anneli:

Sjukt grymt bra inlägg, hade ingen aning om alla dessa märken! tack :)

Svar: Tack så hemskt mycket! Och varsågod! :)
Kort om A Very V View

#3 - - Magdalena:

Väldigt bra att folk börjar uppmärksamma sådant. Jobbade för Lush nu för ca 3 år sedan och har ändrat uppfattning totalt om denna sminkindustri.

Verkligen en superbra blogg! Du får en följare här - har letat överallt efter en bloggare som bryr sig!


Svar: Tack så hemskt mycket! 💗 jättekul att höra! :D
Julia

Upp